فارسی یاد...

آنچه برای درست نوشتن فارسی یاد گرفتم.....

فارسی یاد...

آنچه برای درست نوشتن فارسی یاد گرفتم.....

فارسی یاد...
طبقه بندی موضوعی

*در این جا به نمونه‌هایی از نادرست‌گویی و نادرست‌نویسی در زبان فارسی اشاره می‌‍شود:


• ساختن – ساختن به معنی مثبت “درست‌کردن”، “آبادکردن”، “سامان‌دادن”، و… است. شایسته است که به جای استفاده از آن در فعل‌های ترکیبی مانند “ویران‌ساختن”، “نابودساختن”، “پایمال‌ساختن” و… بگوییم “ویران‌کردن”، ” نابود‌کردن” و …


• هر از گاهی – این ترکیب واژگانی ساختار روشنی ندارد و معلوم نیست از کجا آمده است. پس بهتر است به جای آن “گاهی” یا “گاه گاه” یا “هر چند گاه یک بار” به کار رود.

• استفاده های بی مورد از “مورد”- بسیار دیده شده است که نویسندگان این واژه را بی آن که نیازی باشد به کار می بندند. برای نمونه: “مورد استفاده قرار داد”، “مورد دلخواه”، “مورد استقبال قرار گرفت”. که درست آن ها “استفاده شد”، ” دلخواه” و “استقبال شد” است

در گفت و گو ها و نوشته ها دیده شده که می گویند و می نویسند ” می خواهم یک سوال بپرسم” که درست آن “پرسشی دارم” یا “سوالی دارم” است.


• واگیردار- درست این واژه “واگیر” است. یعنی یک بیماری “واگیر” است نه “واگیردار”. آیا می‌توان گفت آدمی باسواددار است یا بانمک‌دار است!


ترکیب “لازم به یادآوری است” از نظر ساختاری درست نیست. بهتر است گفته و نوشته شود ” یادآوری می شود”.


نظرات (۱۴)

زیبا.مرسی
یاد گرفتم...
استفاده کردم....

فیض بردیم ..

جمله بالایی ایراد ساختاری که نداشت؟
  • نیلوفر بهاران
  • استفاده کردم
    ممنون
    سلام و ادب
    خدا قوت...
    ممنون 
    جالب بود...
    همش یادم نمیمونه! بخصوص وقتی دارم مینویسم یا حرف میزنم
    سلام..
    ممنونم.
    کاش فکری هم به حال خلاصه کردن ها
    سلام...س
    خوبی....خ
    نه....ن
    و خیلی های دیگه و همچنین عوض شدن لحن به کودکانه کرد.
    کاش.
    چون احساس میکنم زبانی که در اینده خواهیم داشت.فارسی نیست..!
    سلام بزرگوار
    ممنونم و تشکر میکنم ازتون
    استفاده کردم
    التماس دعا دارم
  • در راه مانده...
  • ســلام !

    جالب بود...

    × واگیردار بخصــوص

    خدا قوت
    سلام 
    شاید این کلمه واگیردار در اصل اون دار از فعل دارد استخراج شده 
    یعنی این طور بوده:
    این بیماری واگیر دارد
    ---------
    سپاس از دعوتتان
  • خادم اهل بیت (ع) ارادتمند رزمنده ها
  • به نام خدا

    احسنت...

    با تشکر

  • محمد حسین خانی کوثرخیزی
  • خدا قوت
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی